Vijenac 792 - 794

Kazalište

Filip Jurjević prema Gianniju Schicchiju Giovacchina Forzana i Teštamentu Vanče Kljakovića,
Oporuka, HNK Zadar i KL Zadar, 30. Zadarsko kazališno ljeto, premijera 27. lipnja

Iskričavo i dinamično

Piše Sanja Petrovski

 

Trideseto Zadarsko kazališno ljeto otvoreno je premijerom predstave redatelja Zorana Mužića Oporuka u koprodukciji Hrvatskog narodnog kazališta Zadar i Kazališta lutaka Zadar. Ove dvije kazališne institucije surađuju već duže vrijeme, pri čemu je izraženiji angažman lutkara u nacionalnom kazalištu koje broji minimalan broj zaposlenih glumaca. Godine 1995, kada su Davor Žagar i Žarko Ivković pokrenuli ovaj festival, on je imao posebno značenje za ratom uništen grad uz obilje slobodnih prostora bez buke i turista. Danas, zbog prevelikog broja ljetnih gostiju i štekata koji su zaposjeli svaki milimetar grada, često je potrebno pronaći nove prostore i organizirati infrastrukturu.


Glumcima je na pozornici jako stalo, možda malo i previše, pa zbog toga pojedine scene djeluju histerično /
Snimio Željko Karavida K&K

Dramaturg Filip Jurjević u suradnji s redateljem inspirirao se Teštamentom, najizvođenijom i najpopularnijom predstavom Vanče Kljakovića koji je adaptirao tekst prema libretu komične opere Gianni Schicchi (libreto Giovacchino Forzano, glazba Giacomo Puccini) i smjestio ga u stari Split. Zadarska varijanta smješta se u neka stara vrimena i neimenovano mjesto pored Zadra (Novigrad), što je u usporedbi s prepoznatljivim splitskim govorom pomalo neuvjerljivo jer glumci razgovaraju dijalektom nedovoljno poznatim široj publici i još su pri tome neujednačeni. Povezanost s Danteovom Božanskom komedijom dodaje dubinu i bogatstvo naoko jednostavnom zapletu s neočekivanim ishodom. Fokus je na komičnoj strani priče koju je redatelj iskoristio da predstavi zadarske glumce kroz urnebesne karaktere povodljivih i potkupljivih ljudi.

Suradnja dramaturga, redatelja i glumaca iznijela je duhovito i zabavno kazališno djelo uz obilje humorističnih situacija, sočnih i zajedljivih dijaloga. Pohlepna igra na posmrtnom odru koja se ne obazire na mrtvaca, već svu svoju pozornost usmjerava prema zemaljskim dobrima pokojnika, isprepletena je s mediteranskim osjećajem svijeta i običaja, pomalo lijenim ljudima, no vrlo agilnim kada treba nešto za sebe ugrabiti.

Očito je da je glumcima na pozornici jako stalo, možda malo i previše, pa zbog silnoga truda,  unatoč običaju glasnoga govora na prostoru Dalmacije, pojedine scene djeluju histerično. Zasigurno je i obljetnička premijera pridonijela tom dojmu. Žana Bumber kao Katina, sestra preminulog Grge Galantina, oličenje je brižnih zapostavljenih žena koje čitav život na sav glas ističu svoju požrtvovnost i nesebičnost u pružanju usluga i licemjerne ljubaznosti starijem muškom članu obitelji. Ivana Buljan Legati minuciozno je realizirala prešutno nespominjanu obiteljsku raspuštenicu ironičnog imena Magdalena, oštra u obrani svoje poljuljane časti konstantno promatrana kroz povećalo maloga mjesta, ratoborna u borbi za materijalni status koji bi joj smrt rođaka omogućila. Karmela, još jedna Grgina sestra koju igra Tamara Šoletić, uvjerljivija je, predana i suosjećajna ženica koja se srčano bori sačuvati i zaštititi nesposobnog muža čiji karakter uvjerljivo oslikava Dominik Karakašić.

Razobličavanje licemjernih odnosa među obiteljima i prijateljima donosi na scenu situacije i karaktere prepoznatljive još od starih pisaca antičke komedije preko commedije dell´arte, koji su doputovali i do nas pa su prepoznatljivi osim na sceni i u stvarnom životu. Urnebesna komedija karaktera nastavlja se i s muškim likovima. Bivši policajac Šime Špika (Davor Jureško) pokušava oteti kuću i novac od obitelji perfidno, varajući i prijeteći svima koji su neposlušni. Mimi Zadarski advokat je talijanskoga govornog područja, profesionalan i dosljedan u izrazu i karakteru.

Zvijezda večeri svakako je Mačo Flekica, kod Kljakovića Šime Frzelin, a kod Dantea Gianni Schicchi. Njega je utjelovio doajen Kazališta lutaka Zadar Dragan Veselić, varirajući poznati motiv prevarenog varalice. Prikazujući se naivnim i primitivnim likom s dna društvene ljestvice, vodeći se iskonskim nagonom za preživljavanjem, pronicljivom i zdravom seljačkom inteligencijom, on vara sve pravnike, policajce i dobrostojeće zemljoposjednike. Veselić je gospodar vremena i prostora, nonšalantan i uvjerljiv, jasan u svom izrazu, dorađena scenskog pokreta i širokih gesti. Glazbu utemeljenu na dalmatinskome melosu i skladno ukomponiranu u karakter predstave kreirao je Ivan Ivić, scenograf je John Čolak, a kostimografski je smješta u područje građanske sjeverne Dalmacije Sanja Jureško.

Unatoč određenim klišejima, predstava je vrlo iskričava, zanimljiva, dinamična. Replike koje glumci razmjenjuju britke su, pune aluzija i grotesknih dosjetaka. Oporuka je predstava kompaktne strukture koja poštuje načela jedinstva vremena, mjesta i radnje. Ambiciozna suradnja dvaju zadarskih kazališta, narodnog i lutkarskog, urodila je zabavnom i pitkom predstavom, estetike kakvu zadarsko kazalište njeguje već godinama.

Vijenac 792 - 794

792 - 794 - 18. srpnja 2024. | Arhiva

Klikni za povratak